Skip links
Reizen op maat

We zullen moeten blijven reizen

Share

Wat is er nu mooier dan op vakantie gaan? Nou, reizen en dan vooral: reizen op maat. Dat gaat immers een stapje verder dan de gemiddelde vakantie. Iemand die hier álles van weet is Harco van Uden, directeur van Experience Travel in Den Bosch. Vanuit zijn kantoor aan de Hambakenwetering tovert hij de ene na de andere bijzondere reis uit de hoge hoed. En hij kan er ook nog smakelijk over vertellen.

Harco van Uden is inmiddels 26 jaar actief in het organiseren en aanbieden van reizen. Zijn eerste reis voerde hem naar Zimbabwe. Dat werd de basis voor een passie voor Afrika. Hij besloot de zaken ook ánders aan te pakken. “Ik ben reizen om de klant heen gaan bouwen, in plaats van het product. De klant stond en stáát centraal. Het gaat daarbij helemaal niet om één route. Reizen op maat, dat is wat we zijn gaan bieden, naar 150 bestemmingen in de wereld.” Harco begon in Uden, maar maakte daarna de stap naar Den Bosch. Hij heeft door de jaren heen zijn trouwe klantenkring goed leren kennen. “Dat moet ook, als je dit goed wilt doen. Wij bezoeken de klant ook aan huis. Die klant is vaak behoudender dan wij”, heeft hij wel gemerkt. Zijn uitgangspunten zijn helder: “Wij ontzorgen én verrijken de klant. Die kan zijn of haar vrije tijd immers maar één keer goed invullen.”

Verwachtingen overtreffen

Het creëren van de ideale reis is een samenspel, heeft Harco geleerd. “Onze service is er altijd, maar de kwaliteit bepaalt de klant. Die kiest zelf de accommodaties. Met een team van inmiddels 65 medewerkers op kantoor, durft hij wel te stellen dat er sprake is van een méér persoonlijk contact dan bij het gemiddelde reisbureau. “Veel klanten kijken uit naar hun reis. Zij hebben verwachtingen. Die moet je zien te overtreffen.” Dat betekent ook: kritisch naar je bestemmingen kijken. “Wij zijn dáár nog niet, waar het nog niet kan, of waar je je ouders niet naartoe zou sturen”, klinkt het wat cryptisch. “Onze mensen moeten op heel veel plekken wel geweest zijn. Alles wat wij aanbieden willen we zélf hebben gezien.” Zijn top 3 van meest populaire oorden bestaat uit Zuid-Afrika, Saoedi-Arabië en de Noord- en Zuidpool.

Reizen op maat – Necker Island

Harco blijft er naar streven om bijzondere ervaringen te bieden. Hij probeert ook dingen die anderen niét voor elkaar krijgen. “Wat dacht je van het Louvre ná sluitingstijd”, geeft hij een voorbeeld. “Dat je met je gezelschap, een conservator en beveiliging alléén in de enorme museum bent. Dat is echt het resultaat van 25 jaar bouwen en vertrouwen.” Ook tijdens de recente eclips in Texas haalde Harco álles uit de kast. “Daar waren wij met niemand minder dan André Kuipers als begeleider. Die heeft ons ook nog meegenomen naar NASA, voor een kijkje achter de schermen.” Zijn meest bijzondere reis ooit staat voor oktober van dit jaar gepland. “Dan gaan we met een ondernemersreis van maximaal 48 personen naar Necker Island, het privé-eiland van Richard Branson. Die ontmoeten we daar ook. Hij eet zelfs met ons mee!”

Komende zomer reist Harco met twee gezinnen in verplaatsbare tenten 10 dagen door Botswana, op safari. Ook daar kan hij op voorhand al van genieten. Waar houdt het op? “We zullen moeten blijven reizen”, klinkt het stellig. “Wij volgen onze reiziger. Als we naar de maan of naar Mars kunnen, dan sluit ik dat zeker niet uit.”

EXPERIENCE TRAVEL
Hambakenwetering 8A| 5231 DD | ‘s-Hertogenbosch
T: 073-5482060 | Einfo@experiencetravel.nl | Wwww.experiencetravel.nl 

Dit is een artikel uit DB Magazine Editie 1. Het volledige magazine is hier te lezen.