Nee, hij wil absoluut niet als de Mark Cuban van Den Bosch worden betiteld, al weet hij dat hij wel eens zo wordt genoemd. Hij hoeft ook zeker geen standbeeld van zichzelf vóór De Maaspoort, als redder van het Bossche profbasketbal. Bob van Oosterhout (53) stak 7 jaar geleden zijn nek uit. De gelouterde sportmarketeer werd eigenaar van Heroes en hield zo de rijke basketbalhistorie in de stad overeind. Stilzitten is ook anno 2024 nog niet zijn ding.
Nederland leerde Bob van Oosterhout kennen als de welbespraakte, gedreven eigenaar van sportmarketingbureau Triple Double. Die term komt uiteraard uit de basketbalsport en staat voor het scoren van dubbele cijfers (tien of méér ) in drie van de vijf statistische categorieën: punten, rebounds, assists, steals en blocks. Het tekent de intense betrokkenheid van Bob bij de sport, waarin hij zelf ook heel aardig uit de voeten kon. “Ik was 10, toen ik in Deurne ging basketballen”, haalt hij op. “Ik mocht destijds mee naar Nashua in Den Bosch gaan kijken, op de tweede ring in De Maaspoort. Dat was zó stoer.” De bloedfanatieke jongeling verzamelde alles wat los en vast zat. Daar verbaast hij Rinie Mees, het historisch geweten van Heroes, nog wel eens mee.
Liefde voor de sport
Basketballer Bob had talent. Hij trainde in het talententeam onder leiding van Jan Dekker. Op zijn 18e verkaste hij naar Amerika, waar hij twee jaar speelde. Daar werd hem al snel duidelijk dat de NBA er voor hem niet in zat. “Dan moest je óók verdedigen”, kijkt hij lachend terug. Terug in Brabant bleek sportmarketing een mooi plan B. De liefde voor de basketbalsport bleef en is ook tot op de dag van vandaag onverminderd aanwezig. Die liefde speelde ook een cruciale rol bij zijn uiteindelijke overname van de noodlijdende Bossche basketbalclub. Hij neemt ons mee, zeven jaar terug: “Mijn verstand zei: je hebt het veel te druk. Er waren 1000 redenen om het niét te doen. Aan de andere kant dacht ik: als ik het nu niet doe, dan is er misschien straks geen basketbal meer in Den Bosch. Ik heb letterlijk gedacht dat ik, wanneer ik over de A2 langs De Maaspoort zou rijden, zou denken: dát had ik kunnen voorkomen.”
Aandelen delen
Pure passie voor de sport en de club gaf uiteindelijk de doorslag. “Ik geloof niet dat het zinvol is om aandeelhouder te worden in een club waar je geen gevoel bij hebt. Een verdienmodel mag nooit je enige prioriteit zijn eigenlijk.” Die zelfde filosofie vond hij dit jaar bij een kwartet aandeelhouders. Daaraan verkocht de clubeigenaar ieder 10 procent van zijn aandelen. “Dat zijn zonder uitzondering ondernemers, die hun sporen in het bedrijfsleven hebben verdiend. Zij hebben hart voor de stad, voor de club en een beetje voor mij nog ook”, beseft hij tot zijn genoegen. De heren Jan van Kuijk (Flow Traders), Johan Daams (Crowe Foederer) Ronald van den Boogaard (The Rent Company en voorheen Nashua) en Ferdi van Dommelen (Eiffel) zijn de extra bouwstenen, die het Bossche profbasketbal een solide basis geven. “Wat ik wilde was een team creëren waar het ego niet in de weg zat. Dat is mooi gelukt”, concludeert de clubeigenaar tevreden. Bob bleek daarmee geleerd te hebben van zijn tijd bij Triple Double. “Daar voelde ik me king of the world. Dat is echter niet gezond. Je wordt kwetsbaar.”
Bij zijn overname van de club maakte van Oosterhout direct duidelijk dat hij nooit zou gaan zeggen, dat de salarissen niet betaald zouden worden. “Wat ik wilde was de club gezond leiden, maar óók: winnen. Ik voel elke dag nog de verantwoordelijkheid voor deze club.” De verbreding van de groep schouders onder de club biedt hem gelegenheid om daar ook van te kunnen blijven genieten. Hij roemt de samenwerking met de Gemeente ’s-Hertogenbosch. “Die is heel belangrijk voor ons. We hebben het heel erg getroffen. Basketbal is al langer een duurzaam uithangbord voor deze stad. De relatie met De Maaspoort is ook top. We kijken daarmee continu hoe we elkaar beter kunnen maken.” Nóg beter, misschien wel.
Groots zijn
Ook buiten Den Bosch is de succesvolle manier waarop Heroes zowel sportief als zakelijk reilt en zeilt doorgedrongen. Er komen aan de lopende band verzoeken binnen van sportclubs, om een keer in de keuken te mogen komen kijken. En dat zijn echt niet alleen basketbalclubs. “Volleybal, korfbal, hockey: ze weten ons allemaal te vinden.” Daarnaast heeft Heroes ook het hart op de goede plek voor collega-teams, die in lastig vaarwater belanden. Daarvan kunnen de basketbalclubs in Den Helder, Bemmel en Den Haag meepraten. “Wij willen graag groots zijn”, onderstreept Bob, “We zijn niet voor niets 17 keer landskampioen. Wij hebben vanuit Den Bosch de basketbalsport mede smoel gegeven.” Hij is zo eerlijk om te erkennen dat hij als ondernemer uitglijders heeft gemaakt. “Het is niet altijd rozengeur en maneschijn, ook hier niet. Wij krijgen ook met groeipijntjes te maken.”
Ambities
Het zal duidelijk zijn dat Bob van Oosterhout kan bogen op een ijzersterk netwerk. “Toen ik hier net zat ben ik begonnen met het bellen van wat vrienden. Die hielpen me een beetje vooruit.” Zo kunnen ook ambities worden gesteld en bijgesteld. “Basketbal is een vrij kleine sport in Nederland, maar onze begroting van pakweg 2,2 miljoen euro is vier keer zo hoog als die van de grootste hockeyclub en zelfs vijf keer groter dan de grootste volleybalclub in ons land.” Over die genoemde ambities doet hij niet geheimzinnig: “Het doel is om Oostende de komende jaren voorbij te steken.” Hij geniet dan ook nog steeds met volle teugen van ‘zijn’ club. “Het is hier écht leuk. Er staat altijd een team wat wint, de entourage is geweldig en we zitten nog niet op de helft van wat het moet worden.” Hij ziet met trots de businessclub groeien: “Van 40 bedrijven naar 170. Het streven is voor het eind van dit kalenderjaar de 200 aan te tikken. Er komen steeds meer mooie Bossche bedrijven aan boord.” Zijn ultieme droom laat zich raden: “Een groot Bosch’ bedrijf als hoofdsponsor aan de club te koppelen.”
Klus nog niet af
Hij koestert de geformuleerde kernwaarden van Heroes Den Bosch. Eén van die waarden is Korveriaans, genoemd naar Jan Korver. “De officieuze onderburgemeester van De Maaspoort”, verduidelijkt Bob. “Dat betekent: winnen, maar dan we op de Bossche manier. Dat zit in ons DNA” Hij streeft naar continuïteit en kwaliteit, wil een stevige Nederlandse kern naast een sterke buitenlandse kern, aan spelers. “De klus is nog lang niet af”, besluit hij dan ook. “Het is mooi dat we dit jaar de beker hebben gewonnen, maar ik wil ook die 18e titel naar Den Bosch halen. Wat mij betreft wordt Heroes het allermooiste sport-entertainment bedrijf van Nederland, met een fenomenaal goede balans. Dat ze overal zeggen: Je moét bij Heroes zijn geweest!” Hij blijft kritisch naar zichzelf kijken: “Ik kan écht niet tegen mijn verlies. Wij moeten altijd meedoen om de titel, maar dan óók nog een fantastische show neerzetten!”
—
HEROES DEN BOSCH
Maaspoort 1 | 5235 AA | ‘s-Hertogenbosch
T: 073-6494222 | E: info@heroesdenbosch.com | W: www.heroesdenbosch.com
—
Dit is een artikel uit DB Magazine Editie 1. Het volledige magazine is hier te lezen.