Ze doet er niet geheimzinnig over: Den Bosch is haar stad! Daar is ze geboren, voor een heel groot deel ook getogen én … daar werkt ze. Chrisje Clement (45) is sinds september vorig jaar actief als binnenstadsmanager bij Den Bosch Partners. In die hoedanigheid kan ze zowel haar voorliefde voor de stad als haar betrokkenheid bij de Bossche partners kwijt. “Wat ik wil? Dingen samen doen, niet over maar mét elkaar praten.” Op zoek naar de collectieve trots.
Chrisje Clement heeft hart voor Den Bosch. Ze aarzelde dan ook niet, toen ze vorig jaar de vacature voor binnenstadsmanager voorbij zag komen. Die werd uitgezet door Den Bosch Partners. De vacaturetekst leek haar op het lijf geschreven. “Ik hoorde verhalen van de stad mooier en leefbaarder maken. Dat sprak me aan.” Ze heeft ook iets met de Brabantse provinciehoofdstad. Ze werkte er in de horeca, organiseerde er events, hockeyde er. Ze had en heeft een mening en durft die te delen. “Als je ergens iets van vindt, moet je er ook iets aan doen, zeg ik altijd.” Ze kent de stad en de mensen die erin wonen. Zo ging ze vol goede moed aan de slag, in iets wat ze zelf als een ‘vrij unieke constructie’ omschrijft.
Rode draad
“Ik krijg wel eens de vraag of ik bij de gemeente werk”, verduidelijkt ze. “Dat doe ik dus niét. De gemeente betaalt ook niet alles.” Haar budget komt uit de reclamegelden die de lokale horeca, retail en zakelijke dienstverlening betaalt. Daarbij komt een bijdrage vanuit de vastgoedeigenaren via de BIZ, wat voor BedrijvenInvesteringsZone staat. Die gezamenlijke inkomsten worden door de gemeente verdubbeld. “Ik ben als het ware het cement tussen de stenen: Chrisje Cement”, lacht ze. “Ik ben even op zoek geweest naar een rode draad in mijn werk, maar die rode draad ben ik zelf. Dit is voor iedereen nieuw, dus laten we het dan maar proberen”, zo vat ze het kernachtig samen.
Collectieve trots
Den Bosch Partners is géén evenementenbureau, benadrukt Chrisje. “Een evenement begint ook voor mij met een aanvraag. We moeten het in de stad met elkaar doen. Wat wij doen moet bijdragen voor alle partners in de brede Bossche binnenstad.” Met hen wil ze de stad leefbaarheid geven, door bijvoorbeeld te vergroenen. “We zijn op zoek naar collectieve trots op de stad. Den Bosch is een hele gastvrije stad. Dat mag zichtbaarder worden. Wat ik doe is misschien wel meer city making dan citymarketing. Dat gaat verder dan de historische binnenstad, ook richting Paleiskwartier, Boschveld, de Tramkade.” Die genoemde gastvrijheid wordt mede onderstreept door zich te richten op zaken als mobiliteit, maar ook op leegstand van panden. Zo blijft het aantrekkelijk om naar het centrum van Den Bosch te komen.
Verbinding
Chrisje wil enthousiasme graag laten groeien vanuit het ondernemerschap van ondernemers en de leefbaarheid van de stad. “Zo zijn we met gebiedspaspoorten bezig. Daarbij kijken we naar de identiteit en de ambities van een gebied. Dit paspoort komt tot stand in samenspel met bewoners, vastgoedeigenaren en ondernemers.” Ze ziet dat de stad zich op meerdere manieren profileert: “Ik weet wat er allemaal speelt. De intentie klopt. Successen maken het de moeite waard. Dat levert de verbinding op. Het is mijn taak ook om iedereen aan tafel te houden. Dat gaat goed.” Ze ziet haar functie als ‘vermaken’ in 2 opzichten: van entertainen tot verstellen. “Het is soms even wennen aan elkaar, maar er ontstaan zulke gave dingen en er heerst zo’n positieve verbinding tussen alle partners!”
—
Chrisje Clement | Binnenstadmanager Den Bosch
DEN BOSCH PARTNERS
Markt 77 | 5211 JX | ‘s-Hertogenbosch
T: – | E: info@denboschpartners.nl | W: www.denboschpartners.nl
—
Dit is een artikel uit DB Magazine Editie 1. Het volledige magazine is hier te lezen.