De basis van het familiebedrijf werd gelegd in Nuland, tegenwoordig vallend onder de gemeente Den Bosch. Al voordat dat zover was, maakte Van Lijssel Transport echter al die stap. In 2008 streek het bedrijf neer aan de Graaf van Solmsweg. Daar vond Van Lijssel álles waar ze naar op zoek waren, met name een riante locatie aan het water. “We heten Van Lijssel transport, maar zijn veel breder qua activiteiten dan alleen transport”
Een jaar na de viering van het 70-jarig bestaan staat Van Lijssel Transport onder leiding van de tweede en derde generatie. Directeur Nico, tweede generatie, heeft in 2017 gezelschap gekregen van medeaandeelhouder Jan van Nistelrooij, een zoon van zijn zus. Beide heren zijn trots op de rijke historie van hun bedrijf, fraai gebundeld in een boekwerkje, met als titel ‘Reis mee … door de tijd’. Daaruit blijkt onmiskenbaar dat de wortels van Van Lijssel in Nuland liggen. Daar startte Nico van Lijssel sr zijn transportbedrijf met één oude legertruck. Een blik aan de muur van de vergaderzaal leert dat het wagenpark er nu heel anders uitziet. De herkenbare oranje vrachtwagens zie je overal rijden, zowel in de regio Den Bosch als ver daarbuiten.
Twee bedrijven
Van Lijssel Transport is sinds 2008 een “Bosch” bedrijf. Er werd een méér dan geschikte locatie gevonden op het voormalige Cehavé-terrein, waar maar liefst 3,5 hectare grond volop in gebruik is. “We zitten we hier met twee bedrijven”, stelt Jan van Nistelrooij. “In 2008 is hier ook VL Grondstoffen opgericht. Dat is onze op- en overslag van bouw- en afvalstoffen zoals zand, grond en puin, aan het water waar we regelmatig schepen lossen.” Van Lijssel is dus zoals eerder gezegd veel breder actief. Buiten deze handel in bouw- en afvalstoffen zijn ze ook actief op het gebied van aanleg van de complete infra voor de wegenbouw, en B&U, bodemsaneringen en sloop. Van Lijssel was al langer op zoek naar een locatie aan het water. “Met de hoeveelheden bouw- en afvalstoffen die wij jaarlijks verwerken is het ideaal maar ook duurzaam om dit per schip te kunnen doen.”
Milieuklasse
Bij het vinden van een geschikte locatie speelde het feit dat deze over de juiste milieuklasse moest beschikken een belangrijke rol. “Wij vallen onder milieuklasse 5”, de zwaarste klasse”, legt Jan uit. “We kwamen in Nuland altijd ruimte tekort”, vult Nico aan. Met zo’n 35 wagens, van kraanauto’s tot aan opleggers, bleek de huidige locatie een schot in de roos. De kers op de taart was de eigen kade van zo’n 250 meter lang, die ideaal bleek om te lossen. Van Lijssel is zich op die plek écht een Bosch’ bedrijf gaan voelen. “We werken veel in de omgeving Den Bosch, en doen maar deden ook al veel zaken met bedrijven uit deze regio”, licht Nico toe. “Heijmans is bijvoorbeeld al 70 jaar één van de grootste klanten.” De beide generaties beseffen wat ze moeten doen om hun klanten te behouden. “Onze afspraken nakomen”, zegt Jan. “En de juiste service verlenen”, doet ook Nico een duit in het zakje. “Wij zijn er voor onze klanten, in voor- en tegenspoed”, rondt Jan af.
Rondom de locatie van Van Lijssel rijden vrachtwagens af en aan en worden continu ook schepen gelost. Dat vraagt veel van de planners op kantoor. Deze denken optimaal mee in het belang van hun opdrachtgevers. Bij Van Lijssel draaien de zaken immers 24/7 door.
—
Van Lijssel Transport
Graaf van Solmsweg 48
5222 BP ’s-Hertogenbosch
(073) 532 13 25
transport@vanlijssel.nl
www.vanlijssel.nl
—
Dit is een artikel uit DB Magazine Editie 2. Het volledige magazine is hier te lezen.