Dat je geen archetypische ondernemer hoeft te zijn om een bedrijf te starten blijkt wel uit het verhaal van Arthur Gabriëlse, eigenaar van Bossche Bikers en aanbieder van gegidste mountainbikeritten en clinicus in en rond ‘s-Hertogenbosch. Praktisch zijn hele werkende leven was hij verbonden aan een vaste baan. De intrinsieke motivatie om zijn eigen weg te gaan kwam pas op zijn 48e. Laat, maar niet minder urgent. Ik ging met hem in gesprek over de zoektocht naar positiviteit, goede mentale en fysieke gezondheid en ondernemen.
Terwijl ik uit mijn auto stap tilt Gabriëlse nog net een robuust rijwiel zijn woning in. Het was toepasselijker geweest als ik op de fiets naar zijn hoofdkwartier op De Tramkade was gekomen maar mijn agenda liet dat niet toe. Vandaar dus nu een interview bij hem thuis Ik zet me neer in een stoel, open mijn laptop en terwijl Gabriëlse richting de keuken loopt voor thee start hij zijn verhaal. “Het begon toen ik zes jaar geleden als werknemer vastliep. Ik hield me bezig met conflictbeheersing en crisismanagement. Letterlijk elke dag startte met problemen. Die constante focus op negatieve situaties eiste zijn tol. Daarnaast speelde privé ook het een en ander. Uiteindelijk kwam ik thuis te zitten.”
Helend en voedend
Vanaf dat moment ging Gabriëlse doen wat hij altijd al deed om zijn leven op orde te houden; mountainbiken. De combinatie van fysieke inspanning, focus op het ruige pad en de vrije natuur hadden altijd al een krachtige uitwerking op hem gehad. Helend en voedend, zoals hij het omschrijft. Tijdens zijn gesprekken met zijn reïntegratiecoach werd ook wel duidelijk dat hij jarenlang in een functie had gezeten die totaal niet bij hem paste. Hij moest op zoek naar positiviteit. Die vond hij tijdens zijn werk achter de bar bij Brouwpodium/Pub Bossche Brouwers Aan De Vaart. Eigenaar, vriend en bierbrouwmeester Leo Hamers bleek een prima klankbord. Zo hielp hij Gabriëlse met het besluit om van zijn hobby zijn beroep te maken.
“Ik had geen enkele kennis van ondernemen en hoe ik efficiënt een zakelijk netwerk moest opbouwen en onderhouden. Het eerste jaar was ik daardoor alleen maar aan het zenden. Elke ondernemer zag ik als een potentiële klant of samenwerkingspartner. Ik had te veel hengels uitstaan. Er waren ondernemers met mooie verhalen/beloften maar door weinig actie en slechte communicatie kwam er weinig van de grond. Daar heb ik enorm veel van geleerd.
Tegenwoordig kan ik beter inschatten in welke samenwerking ik wel of niet moet investeren” Inmiddels organiseert hij al vijf jaar recreatieve mountainbike-ritten. Je kunt solo deelnemen of samen met je partner, vrienden, familie of collega’s. “Ik kijk daarbij naar de wensen en aan de hand daarvan maak ik een plan. Een Bourgondische/culturele route met omgevingsgeschiedenis, een Keilekker Brabants Worstenbroodje en een speciaal bier óf flink knallen door de Vughterheide/ Loonse en Drunense Duinen met nadruk op leren mountainbiken. Geen ervaring vereist maar je moet wel van een uitdaging houden. ”
Verdubbeling
Het blijkt een concept dat prima werkt. Op dit moment verdubbelt elk jaar het aantal boekingen voor Bossche Bikers zonder dat Gabriëlse investeert in betaalde marketing.
“Ik heb het geluk dat Den Bosch Partners mijn diensten erg waardeert. Daardoor word ik automatisch meegenomen in de citymarketing. Verder ben ik afgelopen jaren samenwerkingen aangegaan met andere Bossche ondernemers om ook combi-arrangementen aan te bieden met intuïtief boogschieten, bosbaden, boomklimmen, sloepvaren, suppen, kanoën, koudedip/ijsbad of ademsessie. Dat levert ook veel op qua promotie. Ik fiets nu voornamelijk nog alleen en bij grote groepen samen met collega instructeurs. Mocht het aantal ritten me uiteindelijk boven het hoofd groeien dan zal ik mijn team aanvullen. Maar alleen werkgever word ik niet. Ik zal altijd zelf blijven fietsen, anders ben ik terug bij af.”

Waarde bieden
Echte groei zit voor Gabriëlse dan ook niet alleen in een stijgende omzet maar vooral in de waarde die hij kan bieden door in de toekomst bijvoorbeeld ook fitheidsprogramma’s aan te bieden voor bedrijven of bij te dragen aan re-integratietrajecten. Al blijken zijn tochten voor sommigen ook nu al helend. “Na een rit ontstaan er geregeld openhartige gesprekken. Inspirerende verhalen over de zoektocht naar balans tussen werk en privéleven.
Veel mensen worstelen hiermee, net als ik ooit. Ik heb het geluk dat ik gedwongen werd mijn leven drastisch te herzien. Voor velen is de drempel te hoog, maar welke keuze heb je? Het is letterlijk van levensbelang om iets positief van je leven te maken. En ik heb het gevoel dat ik daaraan bij kan dragen. Laatst kreeg ik een sollicitatiebrief van iemand die zo geïnspireerd was geraakt door mijn verhaal, dat hij voor we wil komen werken. Dan weet je dat je op het goede pad zit.”
—
Tekst: Pepijn Koolen Foto’s: Thomas Segers
Dit is een artikel uit DB Magazine Voorjaar 2026. Het volledige magazine is hier te lezen.
